VW - Håll ett öga på bilens stötdämpare

Fjädringen i din Volkswagen (VW) hjälper till att förhindra att stötar från vägbanan överförs direkt upp i karosseriet.

Bilens fjädringssystem består oftast av bl.a. en stor spiralfjäder och en stötdämpare. Ett set till varje hjul. Stötdämparna är en hydraulisk dämpanordning, där den nedre änden är fäst vid hjulupphängningen och den övre delen vid karosseriet.

Autobutler.se har beräknat vad det kostar att byta stötdämpare på en Volkswagen. Beräkningen är ett genomsnittspris som utgår från alla de offerter verkstäder har lämnat till Volkswagen-ägare som har frågat vad det kostar att byta stötdämpare.

Genomsnittspris Jämför och spara Möjlig besparing i %

Oftast byts stötdämparna antingen i set eller alla fyra stötdämpare på en gång, eftersom stötdämparna har samma livslängd. Det är ofta en bra idé att byta fjädrarna också. Ovanstående pris gäller tvärs över Volkswagen-modeller, årgångar och den exakta uppgiften, och därför kan priset för just din bil avvika från detta.

Skapa ett uppdrag på autobutler.se så får du automatiskt offerter på byte av bilens stötdämpare. Alla offerter är skriftliga så att du lätt kan jämföra pris och innehåll mellan de enskilda verkstäderna.

Stötdämparna absorberar större ojämnheter från vägen och hjälper även till att hålla fjädringen tillräckligt stilla för att bilens hjul ska hållas stadigt på vägen. Stötdämparna bidrar således både till att skapa bättre körkomfort och har samtidigt betydelse för säkerheten.

Om fjädringen inte är i toppskick kan hjulen förlora kontakten med vägen när man passerar ett gupp. Det skapar en farlig situation, eftersom det är omöjligt att styra en bil om inte hjulen har ordentlig kontakt med vägen.

Samtidigt får ett slitet fjädringssystem bilen att gunga och bli instabil, och det uppstår onödiga rörelser i fordonet när bilen bromsas eller svänger.

Om en stötdämpare exempelvis är otät så att oljan har läckt ut, minskas dämpningseffekten avsevärt och bilens köregenskaper försämras markant. När stötdämparen inte dämpar belastas fjädern maximalt.

Slutligen ökar slitna stötdämpare också bromssträckan, ofta med flera meter, även vid låg hastighet. Och det kan vara mycket kritiskt, inte minst i stadstrafik.

Ett nytt och effektivt fjädringssystem säkerställer däremot att hjulen i högre grad bara följer ojämnheterna på vägen, och att väggreppet bibehålls.

Hur ofta bör stötdämparna bytas?

Det kan vara svårt att avgöra hur ofta stötdämparna bör bytas. Det beror bland annat på hur mycket du kör på dåliga vägar. Det är dock säkert att stötdämparna långsamt och gradvis slits ut så att de till slut inte längre har någon effekt.

Stötdämparna har alltså betydelse för trafiksäkerheten. Därför är det viktigt att du är uppmärksam på om det är dags att byta stötdämparna. En generell regel säger att stötdämparna vanligtvis ska bytas efter 8 000 eller 10 000 mil.

Hur upptäcker man att det är något fel med bilens fjädringssystem?

En kontroll av fjädringssystemet ingår i bilens vanliga service, men det kan lätt uppstå fel och slitage mellan två servicetillfällen. Därför måste du vara uppmärksam på om bilen plötsligt beter sig annorlunda än normalt, eller om du hör ljud som inte borde vara där. Här får du sju exempel på när det kan vara något fel med bilens fjädringssystem.

  • Det verkar som om bilen har fått längre bromssträcka
  • Du känner att bilen har en tendens att ’glida ut’ när vägen svänger
  • Du hör oljud – metalliska dunsar när bilen kör över gupp
  • Du märker att bilen har fått större glapp i ratten
  • Bilen påverkas av vindbyar
  • När du svänger hör du ljud som inte borde vara där
  • Bilens däck slits oregelbundet

Gör det klassiska gungtestet

Om du märker att bilen reagerar annorlunda än den brukar under körning, och om du misstänker att det kan vara stötdämparna som är slitna, kan du kontrollera det genom att göra det klassiska gungtestet.

Bilen får inte gunga mer än en gång när du trycker på den övre delen av skärmen eller stötfångaren i ett hörn av bilen och sedan släpper. Om bilen gungar upp och ner mer än en gång är stötdämparna troligen slitna.

Om du är osäker på om allt är som det ska kan du också lägga märke till hur bilen reagerar nästa gång du behöver göra en skarp sväng. Eller ännu bättre – be din mekaniker att provköra bilen. Han eller hon kan definitivt märka av oregelbundenheter bättre än du själv eftersom du ju har vant dig vid en eventuell gradvis förändring av bilens köregenskaper.

Samtidigt har verkstäderna en speciell fjädringstestare som kan kontrollera om stötdämpare, fjädring och upphängning är i sin ordning.

Tips om hur du skonar bilens fjädringssystem

Försök att väja för gropar i vägen

Fjädringen i din Volkswagen hjälper till att skydda bilens stötdämpare. De senare ser som sagt till att du inte sitter och hoppar runt i bilen varje gång du kör över ett gupp i vägen. När bilen kör över ett gupp belastas fjädern. Om det händer ofta kommer fjädern med tiden att förlora sin förmåga att skydda stötdämparen, som inte är konstruerad för att tåla det enorma trycket som uppstår när bilen kör över ett gupp. En sliten fjäder betyder alltså att stötdämparen blir extra utsatt och till slut blir förstörd. För att minska belastningen på fjädern kan du försöka undvika eventuella hål i vägen.

Sväng lugnt – och kör lugnt

Bilens fjädringssystem ser till att bilen stannar kvar på vägen och inte tappar kontrollen när du svänger. Ju högre hastighet du har när du svänger, desto mer belastas systemet. På samma sätt belastas fjädringssystemet också maximalt om du är typen som accelererar kraftigt eller gör hårda inbromsningar. I dessa situationer slungas vikten antingen framåt eller bakåt i bilen, och återigen får fjädringssystemet jobba på övertid.

För att skydda bilens fjädringssystem rekommenderas alltså att du kör lugnt i trafiken, svänger i låg hastighet och undviker vilda accelerationer och kraftiga inbromsningar.

Få offerter och jämför priser på fjädring

Få offerter »

Fördelar med Autobutler

  • Få offerter från verkstäder nära dig
  • Spara upp till 60%*
  • 3 års garanti på arbete och reservdelar

Vi är alltid redo att hjälpa dig! Kontakta oss på email eller ring 08 34 92 90

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 318 oberoende verkstäder som är redo att hjälpa.