För att ge dig en bättre upplevelse, sparar vi information om ditt besök på Autobutler.se. Läs mer
Mitsubishi - koppling

Få bra offerter och spara pengar när kopplingen på din Mitsubishi ska bytas

07 december 2018, 12:26

Vanligtvis kan en bil gå flera tusen mil innan kopplingen måste bytas, och det gäller även för Mitsubishi-bilar.

Men är din bil lite äldre och aldrig bytt koppling så kan det vara en bra idé att se om den är sliten och måste bytas ut.

För att ge dig ett hum om vad det kostar att byta koppling på en Mitsubishi har vi på Autobutler undersökt snittpriset på offerter på kopplingsbyte, som verkstäderna gett till Mitsubishi-ägare, med olika modeller och årgångar.

Genomsnittligt pris på ett kopplingsbyte till en Mitsubishi ligger på:

Genomsnittspris
9390 kr
Spara 22%

Priserna är baserade på alla offerter som förmedlats via Autobutler och kan innehålla fel eller variera. Skapa ett uppdrag för att få detaljerade offerter till din bil.

Skapa ett uppdrag på Autobutler och få offerter från kvalitetsverkstäder. När du använder vår verkstadsportal kan du känna dig säker med KVB:s stickprovskontroller och 2 års garanti. Autobutler skapar transparens och gör det lätt för dig att välja rätt verkstad.

Få 3 offerter på kopplingsbyte

Autobutler – vi hjälper dig att hitta en kvalitetsverkstad nära dig .

Varför byter man koppling?

För att bilen ska kunna gå att köra måste du kunna starta den och lägga i en växel. Därför är det viktigt att bl.a. kopplingen på din Mitsubishi fungerar till 100 procent.

Det är nämligen kopplingen som är länken mellan växellådan och motorn. Kopplingen fungerar genom att två plattor pressas mot varandra och som även synkront snurrar tillsammans. När du trampar på kopplingspedalen så separeras plattorna/kugghjulen från varandra. Då är det inte längre någon förbindelse till växellådan, och då är det möjligt att lägga i en ny växel.

När du flyttar växelspaken till en ny växel så trycks en statisk kopplingsmekanism inne i växellådan av ett roterande kugghjul, som därefter klickar sig fast med en ny växel.

Växellådan består alltså av flera mekaniska delar som slits varje gång de används. Kopplingen används nämligen hela tiden när du kör, framförallt vid stadskörning eller till exempel i bilköer på motorvägen, där man ofta måste stanna och starta.

Kopplingens delar slits varje gång du trycker ner pedalen. Det går att upptäcka en sliten koppling om den rycker när du trampar på pedalen, eller om det kommer ett skorrande ljud när du växlar. Detta är bara några exempel - vi listar flera symtom här nedanför.

Låt verkstaden byta koppling

Vill du veta hur man själv byter koppling på sin Mitsubishi kan du läsa det här.

Att byta kopplingen på en bil kan vara en mycket tidskrävande uppgift, eftersom det kräver att man avskiljer delar av motorn. Därför väljer många bilägare att lämna in bilen på en verkstad när kopplingen ska bytas.

Vet du inte vilken verkstad du ska välja så hjälper vi dig. På Autobutler kan du läsa vad andra bilägare tycker om olika verkstäder. Genom att klicka på omdömen i vänstra hörnet på menyn, kan du se vilket omdöme bilägare lämnat på verkstäderna.

Här är 5 tecken på att kopplingen är sliten

  1. Hastigheten ökar inte lika snabbt som den brukar när du gasar. Istället så slirar kopplingen utan att bilen får upp farten.
  2. När du trycker ner kopplingspedalen hör du ett oväsen eller missljud. Det kan låta som om växellådan “gnisslar tänder” eller skorrar. Det är ett tydligt tecken på att bilen måste till en verkstad så att kopplingen kan inspekteras.
  3. Det är svårt att lägga i en växel.
  4. Bilen hoppar ur växeln under körsel.
  5. Det droppar olja från växellådan.

Det är viktigt att du uppmärksammar alla tecken på fel, för om bilen inte kommer till en verkstad när växellådan är sliten så finns det en risk för att även viktiga delar av montern tar skada.

Så undviker du att slita på kopplingen i onödan

Som bilist har man sin egna körvanor. Precis som allt annat i livet så finns det både bra och dåliga vanor. När det kommer till hur man kör bil finns det vissa vanor som sliter mer på kopplingen. Vill du skona bilen så får du här 5 goda råd om hur man sparar på koppling och växellåda.

  • Lägg bilen i friläge när du väntar på att få köra vid ett rödljus. Lägger du i ettan och trycka ner kopplingen så sliter du mer på kopplingssystemet.
  • Undvik att slita på kopplingen. Starta alltid i en låg växel och använd inte kopplingen för att accelerera.
  • Glöm inte att flytta handen från växelspaken efter att du bytt växel. Håller du kvar handen på växelspaken så kan kopplingsmekanismen i den manuella växellådan utsättas för onödigt slitage, eftersom de mekaniska delarna inne i växellådan slutar pressas mot det roterande kugghjulet.
  • När du parkerar ska du lägga bilen i friläge och dra åt handbromsen. På så sätt blir inte kopplingssystemet spänt när bilen står parkerad. Kopplingen slits nämligen när det blåser och bilen börjar vingla. Vilket går att undvika om bilen är parkerad i friläge.
  • Ta hand om kopplingen och se till att växla mjukt. Ser du att trafiken stannar upp lite längre fram, ska du inte växla ner för att få mer fart. Släpp foten från gasen och rulla fram till stoppet på en växel med eventuellt kopplingen nere.

Få 3 offerter på kopplingsbyte

Få 3 offerter och jämför uppdrag på kopplingsarbete

Få 3 offerter » Få 3 offerter »

Fördelar med Autobutler

  • Få 3 offerter från verkstäder nära dig
  • Spara 20-40%
  • 2 års full garanti på arbete och reservdelar

Vi är alltid redo att hjälpa dig! Kontakta oss på email eller ring 08 34 92 90

Trustpilot
Bra 8.8 / 1796 omdömen

Få 3 offerter från verkstäder nära dig

Vi har 212 kvalitetsverkstäder som är redo att hjälpa.

Få offerter