Kontroll av en Mazda på besiktning

Boka förbesiktning till din Mazda

23 december 2019, 14:49

Alla bilar i Sverige kallas till bilbesiktning första gången 36 månader efter den månad då den togs i trafik. Andra gången den ska besiktas är senast 36 månader efter den månad då den första besiktningen utfördes. Därefter besiktas alla bilar automatiskt cirka 14 månader efter den månad då dess föregående besiktning utfördes

Detta sker för att säkerställa att alla bilar som färdas i trafiken är i ett säkerhetsmässigt bra skick.

Besiktningsföretagen skickar automatiskt ut kallelsen som de flesta bilägare får med posten.

Med kallelsen i handen har man som bilägare åtta veckor på sig att få bilen besiktad.

Eftersom den fristen inte kan förlängas är det en god idé att ha bilen redo för besiktning när tiden för den obligatoriska bilbesiktningen närmar sig.

Många verkstäder erbjuder sig att gå igenom bilen före en besiktning. Det kallas för en besiktningskontroll eller förbesiktning. Vid en besiktningskontroll och förbesiktning går verkstaden igenom alla de punkter som även kontrolleras vid bilbesiktningen. Om det finns några fel kan de rättas till innan du lämnar bilen på besiktning.

Om du letar efter en tillförlitlig kvalitetsverkstad kan du här beställa offerter på förbesiktning.

Pris för bilbesiktning och ombesiktning

Om du väljer att lämna in din bil för en förebesiktning före bilbesiktningen kan det vara bra att i förväg veta vad en sådan kostar.

Därför har Autobutler tagit fram ett genomsnittspris för en förbesiktning av Mazda. Det uppgivna priset bygger på alla de offerter som verkstäderna har lämnat till Mazda-ägare, oavsett modell och årgång.

Spara i genomsnitt*
1.537 kr / 77%

När du använder en bilverkstad som är ansluten till Autobutler får du som en extra fördel automatiskt tre års garanti på allt utfört arbete samt på reservdelar.

Guide: Detta kontrolleras när bilen är på besiktning

Huvudsyftet med den återkommande bilbesiktningen är att kontrollera om de kör- och miljömässiga förhållandena kring bilen uppfyller gällande lagstiftning. Därför går man på besiktningsstationen igenom en lång rad punkter på din bil och det hela leder till ett besiktningsprotokoll som talar om huruvida din bil är godkänd för fortsatt körning eller inte.
Nedan har vi listat de viktigaste punkterna som besiktningsteknikerna kontrollerar vid en besiktning.

Chassinumret kontrolleras. Numret, som oftast sitter ute i motorrummet, ska vara läsbart.

Lampor och strålkastare kontrolleras. Bilens ljus, d.v.s. parkeringsljus, halvljus, helljus, eventuella dimljus, bakljus, backljus, bromsljus och registreringsskyltljus kontrolleras. Dessutom kontrolleras att strålkastarna är korrekt inställda. Lyktglasen glas ska vara hela och reflektorerna får inte vara missfärgade.

Bilens rutor – särskilt vindrutan kontrolleras för stenskott och sprickor. Synfältet där vindrutetorkaren rör sig ska vara fritt.

Dragkrok – om bilen har dragkrok kontrolleras att den är korrekt monterad och att elkontakten fungerar. Om dragkroken är löstagbar ska du ta med den till besiktningen.

Motorrummet – det kontrolleras om batteriet sitter fast ordentligt. Av miljöskäl kontrolleras samtidigt att det inte finns tecken på oljespill.

Bromsarna utsätts för ett bromstest där besiktningsteknikern kontrollerar om bilen bromsar skevt och om det finns variationer i bromskraften på de enskilda hjulen.

Underrede – bilen lyfts upp på en lift varefter bland annat underredet kontrolleras. Det säkerställs att kulleder m.m. fungerar som de ska, dessutom kontrolleras att underrede och stänkskärmar samt bärande delar, bland annat bärarmar, framaxelbalk, fjäderskålar och stötdämpartorn inte är rostangripna.

Däck – på däcken finns det i spåren små markeringar som visar lagens minikrav på hur mycket däckmönster som ska finnas kvar. Mönsterdjupet måste vara minst 1,6 mm sommardäck och 3 mm på vinterdäck. Om däcken är äldre kan de ha börjat bli sköra och spricka. Därför kontrolleras om däcken är ok. Ett slitet och skört däck kan nämligen resultera i att däcket exploderar, vilket blir en fara för trafiksäkerheten. Slitna eller nedslitna däck går inte igenom en besiktning.

Miljökontroll – man kontrollerar om avgaserna innehåller för höga halter av skadliga gaser.

Provkörning – avslutningsvis provkör besiktningsteknikern bilen för att kontroller att allt på bilen är i sin ordning.

Det ska även finnas en varningstriangel i bilen när den besiktas.

Godkänd eller inte. Besiktningen avslutas med att du får ett besiktningsprotokoll. Rapporten visar om bilen blir godkänd, underkänd – ingen ombesiktning krävs eller underkänd med krav på ny besiktning. Om bilen inte godkänns är det för att man konstaterat fel på bilen av en så allvarlig karaktär att dessa måste åtgärdas innan du kan köra bilen igen. Om bilen inte blir godkänd vid besiktningen måste den också ombesiktas.

'

Få offerter och jämför priser på efterkontroll

Få offerter »

Fördelar med Autobutler

  • Få offerter från verkstäder nära dig
  • Spara upp till 60%*
  • 3 års garanti på arbete och reservdelar

Vi är alltid redo att hjälpa dig! Kontakta oss på email eller ring 08 34 92 90

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 318 oberoende verkstäder som är redo att hjälpa.