Bilägare med handen på ratten i en Volvo

Styrinrättning bil och glapp i ratten: Volvo

Både styrinrättning och fjädringssystemet på en Volvo bidrar till att minska effekten av ojämnheter och gupp på vägen. Både komforten när du kör i din Volvo och trafiksäkerheten ute på vägen beror i hög grad på att styrinrättningen varken är sliten eller defekt.

För att ta reda på om styrningen på din Volvo fungerar till 100 procent krävs det att den blir kontrollerad på en verkstad. Många verkstäder rekommenderar att man får styrinrättningen undersökt minst en gång om året eller varje gång bilen har kört 15 000 km.

Om du som bilägare upplever att det förekommer mankemang under körning, kan det vara att något är fel på bilens styrservo eller styrning i övrigt. Det kan vara så att det hörs märkliga ljud hörs när ratten vrids eller det kanske hörs något ”klonkande” när bilen kör över ett hål i vägen. Bilen bör under alla omständigheter bli kollad på en verkstad.

Om du skall in med bilen på verkstad för att få styrningen undersökt, så har vi nedan beräknat det genomsnittliga priset för vad det kostar att få en undersökning av styrinrättning, inklusive hjulinställning pris, spårning och fyrhjulsmätning.

Priset baseras på alla de offerter som verkstäderna lämnat till Volvo-ägare, oavsett årgångar och modell. Det innebär att de offerter som får i vissa fall mycket väl kan skilja sig från det visade priset, men vår beräkning ger dig en uppfattning om vad det kostar att få styrningen på en Volvo undersökt.

Genomsnittspris Jämför och spara Möjlig besparing i %
3695 kr 1160 kr 26 %
3809 kr 1144 kr 25 %

Alla som använder autobutler.se får enkelt offerter skickade till sig från kvalitetsverkstäder inom 24 timmar och kan enkelt jämföra priser.

Autobutler.se erbjuder också en prismatch. Så vi matchar priset om du hittar ett billigare erbjudande än den billigaste offerten på autobutler.se. Det är användarnas garanti för att de alltid får de lägsta verkstadspriserna.

Dessutom får Autobutlers användare också en 3-års garanti på allt verkstadsarbete som blirtfört via autobutler.se. Alla bilverkstäder som samarbetar med autobutler.se är kvalitetskontrollerade av FDM och uppfyller därför FDM:s reparationsavtal.

Eventuella fel på styrning bil måste omedelbart undersökas

Misstänkt knarrande under körning, däck som tydligt slits ojämnt och småryckningar i ratten under körning. Vad är det för fel på min Volvo?

Fel eller slitage på bilens styrinrättning kan bland annat medföra att däcken slits orgelbundet och att deras livslängd därmed minskar med upp till 10 %. Om däcken slits snett, försämras bromsförmågan. Den längre bromssträckan är ett allvarligt hot mot trafiksäkerheten. I värsta fall kan det få katastrofala följder. Även när man kör i låg hastighet.

Som sagt, din lokala verkstad kan tala om för dig om det finns några fel, och i så fall vad, på bilens styrning. På verkstaden undersöker mekanikern styrinrättningen med användning av datorutrustning. Om det finns några fel eller saker som är suboptimala i till exempel hjulinställning och balansering, kommer dessa att korrigeras.

Om du misstänker att bilen har ett slitet hjullager eller att det finns glapp i ratten, är det två saker du själv kan kontrollera.

Ett slitet hjullager innebär att hjulet kan vickas lite fram och tillbaka om man tar tag i toppen av hjulet och skjuter det in och ut. Om det går att göra är hjullagret slitet eller behöver dras åt igen.

Om det finns misstankar om glapp i ratt, kan du också kontrollera det själv. Glappet i ratten definieras som den bit ratten kan vridas från sida till sida utan att hjulen följer med.

Börja med att starta motorn om bilen har servostyrning. Annars kan du inte vrida ratten. Lägg växeln i friläge och kom ihåg att dra åt handbromsen. Rulla ner sidorutan och ställ dig sedan utanför bilen så att du kan se vänster framhjul. Försök nu att vrida ratten och håll ett öga på om framhjulet följer med. Om hjulet inte vrider sig omedelbart när du flyttar ratten är det ett tecken på rattglapp.

Om du upptäcker detta behöver din Volvo en kontroll av styrinrättningen

Fel på styrningen bör alltid tas på allvar. De flesta erfarenheter visar nämligen att fel på bilens styrning mycket snabbt kan leda till olyckor i trafiken. Om man upptäcker fel på styrinrättningen är det absolut en bra idé att låta sin mekaniker kontrollera för eventuella fel.

Fem tips om vad du skall hålla ett öga på när det gäller bilens styrning:

  • Bilen får inte dra sig ut åt sidorna när du kör. Om den gör det, är det ett tecken på vad man kallar för bristande riktningsstabilitet. Detta kan bero på felaktig hjulinställning
  • Bilens styrinrättning skall vara självupprättande. Det betyder att hjulen av sig självt skall återgå till ”rakt fram” när man släpper ratten.
  • Bilen ligger instabilt på vägen och det känns som att din Volvo lätt ”svajar” från sida till sida
  • Skakningar känns i ratten under körning
  • Ett eller flera av bilens däck slits ojämnt på antingen insidan eller utsidan

Få offerter och jämför priser på ratt

Få offerter »

Fördelar med Autobutler

  • Få offerter från verkstäder nära dig
  • Spara upp till 60%*
  • 3 års garanti på arbete och reservdelar

Vi är alltid redo att hjälpa dig! Kontakta oss på email eller ring 08 34 92 90

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 318 oberoende verkstäder som är redo att hjälpa.