För att ge dig en bättre upplevelse sparar vi information om ditt besök på Autobutler.se. Läs mer
Överblick över motorn i en Renault

Vad kostar en motorreparation av en Renault?

15 januari 2020, 23:09

Bilens motor ska underhållas för att undvika allvarliga fel. Som bilägare ska man bland annat vara uppmärksam på att oljud, märkliga lukter eller rök från motorrummet.

I händelse av de här tre incidenterna ska man omedelbart kontakta sin verkstad.

När motorn arbetat i 100 000 eller 200 000 kilometer uppstår det gradvis mer och mer slitage. Det här leder till att bilen måste lämnas in på verkstad och därför kan det i förväg vara bra att ha en idé om vad verkstadsräkningen kommer att landa på.

Därför har vi räknat ut genomsnittspriset på en lång rad motorreparationer till din Renault. De allra vanligaste reparationerna är byte av kamrem, reparation av läckage på topplocket eller en defekt kylare.

Priserna bygger på följande:

De olika priserna på motorreparationer är uträknade enligt de offerter som Renault-ägare historiskt har fått från olika verkstäder som samarbetar med Autobutler.

De olika priserna täcker alla Renault-modeller och årgångar och därför kan de avvika något från det prisförslag du får, när du får dina offerter.

Genomsnittspris Min. - max.
3693 kr 1458 kr - 12863 kr Få 3 offerter

Priserna är baserade på alla offerter som förmedlats via Autobutler och kan innehålla fel eller variera. Skapa ett uppdrag för att få detaljerade offerter till din bil.

Byt motorolja i tid

En av de viktigaste punkterna är att hålla koll på när det är dags att byta motorolja och oljefilter. För att undvika alltför mycket slitage på motorn måste oljan fyllas på efter ca 15 000 km. Efter så lång tid har oljan mist sina smörjegenskaper. Samtidigt kan oljan vara full av smuts och metallrester som sliter på motorn. Därför bör den bytas ut.

Olje- och oljefilterbyte är en del av bilens vanliga service. Om du följer de anvisningar som finns i bilens servicemanual är du på den säkra sidan.

Om du däremot hoppar över service eller hör oljud eller misstänker att något är i olag i motorn kan det snabbt uppstå skador på motorn som kan leda till en dyr verkstadsräkning.

Motoroljan är inte det enda man ska hålla koll på. Här under finner du en guide över 3 vätskor som ska undersökas med jämna mellanrum.

Guide til motorrummets 3 viktigaste vätskor

  1. Motorolja
    Det är alltså av stor vikt att du har rätt nivåer av motorolja. Om nivåer är alltför låg blir inte motorns inre delar smorda på rätt sätt. Det uppstår också onödigt slitage och brist på olja kan göra att motorn kollapsar. Kontrollera därför oljenivån ofta.

  2. Kylarvätska
    Kylarvätskan är ytterligare en vätska som du ska ha under uppsikt. Om kylarvätskans nivå sjunker under strecket för miniminivån bör den fyllas på. Innan det sker, bör motorn ha svalnat av.

  3. Bromsvätska
    Att ha en korrekt mängd bromsvätska har stor betydelse för bilens bromsförmåga. Om du upptäcker att det finns för lite bromsvätska i bilen kan det bero på ett läckande bromsrör eller annat läckage i systemet. Vi rekommenderar att bilen bliver lämnad på verkstad och att du får kollat upp bromssystemet om bromsvätskenivån är för låg.

Få 3 offerter och jämför uppdrag på motor

Få 3 offerter » Få 3 offerter »

Fördelar med Autobutler

  • Få 3 offerter från verkstäder nära dig
  • Spara 20-40%
  • 3 års full garanti på arbete och reservdelar

Vi är alltid redo att hjälpa dig! Kontakta oss på email eller ring 08 34 92 90

Få 3 offerter från verkstäder nära dig

Vi har 238 kvalitetsverkstäder som är redo att hjälpa.

Få offerter