Founders Autobutler

54 miljoner kronor investeras i Autobutler!

Autobutler erhåller miljonbelopp att satsa på onlinemarknaden för verkstadsreparationer!

Ett av världens mest eftertraktade investmentbolag, Index Ventures, har investerat 54 Mkr i Autobutler som möjliggör en fortsatt erövring på den svenska marknaden av verkstadsreparationer.

Köpenhamn den 15:e juli:
Med ett bestämt mål att göra det enklare att vara bilägare har Nordens största webbaserade och oberoende verkstadsportal, autobutler.se, haft stor framgång med att erbjuda verkstadsreparationer via internet. Nu har utländska investerare fått upp ögonen för Autobutler som sedan starten år 2010 har fördubblat sin omsättning varje år.

Från och med i dag har det Londonbaserade investmentbolaget Index Ventures investerat 54 Mkr i Autobutler med deltagande från de befintliga investerare Dawn Capital och Creandum. Med den rekordstora investeringen inträder investeringsfondens chef Ben Holmes i styrelsen av bolaget. Utöver de två grundarna består styrelsen av investerare Jan Lehrmann och Jesper Buch samt Martin Hauge från det stora svenska investmentbolaget Creandum, som under förra året investerade över 35 Mkr i Autobutler.

Den totala marknaden för bilreparationer i Europa utgör en omsättning på över 81 miljarder kronor, det finns därför stor potential för det nordiska bolaget.

“Vi har skapat en helt ny marknadsplats för bilägare och verkstäder, och har sedan starten för fyra år sedan blivit Danmarks största webbaserade marknadsplats för bilreparationer. Det är därför en kvalitetsstämpel att en av Europas mest prestigefyllda investerare backar upp Autobutlers tillväxt i Sverige, Tyskland och England. Tillsammans med Index Ventures får vi utöver kapitalet även kunskap från investeraren, som tidigare investerat och bidragit till att företag som Dropbox och Skype blivit succéer och allra senaste fått Just Eat börsnoterat,” säger grundaren och CEO Christian Legêne, som beskriver den nya investeraren som en dröminvesterare.

Index Ventures chef, Ben Holmes säger, ”Det är utmaning att bygga en framgångsrik webbaserad marknadsplats. För det första så är det den tekniska utmaningen. För det andra skall man ha en produkt som löser ett problem för kunderna och de anslutna verkstäderna. Det ser ut som att Autobutler har en riktigt bra produkt och vi är glada för att få möjlighet att arbeta med det här bolaget”.

Autobutler blir Europas största
Autobutler har vuxit explosionsartat sedan starten 2010 och förväntar sig att trenden fortsätter de kommande åren. De 62 anställda märker en kraftig ökning av både nya och existerande kunder och de anslutna verkstäderna har gett sammanlagt över 350 000 offerter på bilreparationer. Med kapitaltillskottet kommer Autobutler närmare målet att bli Europas största webbaserade portal av bilreparationer. Företaget har de senaste åren gått in i England, Tyskland och Sverige och har idag över 3000 anslutna bilverkstäder, målet är att både öka omsättningen markant och bli dubbelt så stora i de tre länderna.

”Autobutler.se har gjort marknaden för bilreparationer mer transparent och många av våra anslutna verkstäder upplever en markant ökning i omsättning. I Danmark och Sverige har flera verkstäder skapat en miljon i omsättning via Autobutler. Med den nya investeringen kan vi göra vår produkt ännu bättre, anställa fler medarbetare och öka vår marknadsföring och marknadsandel, så att vi innan årets slut blir Europas största portal för bilreparationer”, förklarar Christian Legêne.

Kapitaltillskottet kommer ett år efter att grundarna bakom företaget erhöll en investering via det svenska investmentbolaget, Creandum, på över 35 miljoner kr vilket gjorde det möjligt att etablera sig på de stora bilmarknaderna i England och Tyskland.

Om Index Ventures
Index Ventures är ett av världen mest exklusiva investmentbolag som styrs från London, Geneve och San Fransisco och har investerat i företag som Dropbox, Sonos, Trustpilot, Just Eat och Skype. Investmentbolaget har hjälpt företag i mer än 30 länder och har en uttalad policy att endast stödja företag som har potential att bli nästa företag i Fortune 500.

Få offerter från verkstäder nära dig

Få offerter »

Fördelar med Autobutler

• Få offerter från verkstäder nära dig
  • Spara upp till 60%*
  • 3 års garanti på arbete och reservdelar

Vi är alltid redo att hjälpa dig! Kontakta oss på email eller ring 08 34 92 90

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 311 oberoende verkstäder som är redo att hjälpa.