Renault - stötdämpare och fjädring

Varför är det så viktigt att stötdämparna fungerar?

Många vet att både slitna däck och defekta bromsar kan utsätta bilister för fara. Men det är få som vet att fjädringssystemet inklusive stötdämparna också har väldigt stor påverkan på trafiksäkerheten.

Det beror bland annat på att fjädringssystemet eller upphängningssystemet som det också kallas, hamnar lite i skymundan. Samtidigt vet bilägare för lite om hur bilens fjädring fungerar och vilken betydelse stötdämpare har.

För att ge dig en överblick över vad det kostar att byta stötdämpare på en Renault har vi räknat ut ett snittpris som baseras på offerter som tagits fram från våra verkstäder.

Spara i genomsnitt*
1.955 kr / 30%

Stötdämpare byts oftast ut två och två men ibland byter man även alla fyra. I vissa fall måste man även byta de kraftiga fjädrarna som sitter runt stötdämparna. Men ovanstående genomsnittspris har beräknats utifrån alla uppdrag på stötdämpare för Renault-bilar, oavsett modell och årgång, därför kan priset på ditt uppdrag skilja sig från snittpriset.

När du skapar ett uppdrag hos autobutler.se får du offerter för din bil. Alla offerter är skriftliga, vilket gör dem enkla att jämföra och hos oss kan du även läsa verkstädernas omdömen innan du bestämmer dig.

Om bilens fjädring är för sliten kommer hjulen att förlora kontakt med vägen när du kör över ett farthinder eller ett hål i marken. För en millisekund är det omöjligt att styra bilen och då kan det uppstå en farlig situation väldigt snabbt. Samtidigt förlängs bromssträckan med flera meter, till och med när du kör i låg fart.

Fjädringssystemet är en viktig del av bilen eftersom det förbättrar väggreppet samtidigt som det förhindrar stötar från vägbanan att sprida sig upp i karossen. På så sätt förbättrar systemet både körkomforten och trafiksäkerheten.
När fjädringssystemet är slitet kommer körningen upplevas väldigt instabil och blåser det ute kommer detta kännas i hela bilen.

Men kanske viktigast av allt är att slitna eller defekta stötdämpare kan resultera i förlängd bromssträcka. Test har visat att en bil med slitna stötdämpare trots låg hastighet behöver upp till flera meter extra för att stanna, till skillnad från bilar med helt nya stötdämpare.

När ska stötdämparna bytas?

På många Renault-modeller finns det något som kallas för justerbara stötdämpare. En justerbar stötdämpare kan ställas in så att bilen kör i komfort-, auto- eller sportläge. Tack vare den senaste teknologin kan inställningarna ändras via en app och bluetooth.

Inställningar gör att bilen kan använda ett aktivt underrede som reagerar efter vägens tillstånd och förarens körstil, men man kan också ställa in så att stötdämparna diskret och effektivt känner av ojämnheter på vägen. Slutligen kan dämpningen också stramas åt så att bilen blir mer dynamisk och sportig.

Det kan vara svårt att veta exakt när bilens stötdämpare måste bytas. Det avgörs bland annat av bilens ålder och hur ofta den körts på ojämna och guppiga vägar. Men om man ska följa tillverkarnas rekommendationer ska stötdämparna bytas efter 6000 till 8000 mil.

Bilens stötdämpare slits nämligen långsamt men säkert. Med tiden försämras stötdämparens förmåga att absorbera stötar från vägen och därför bör du hålla ett extra öga på stötdämparna om du har en äldre bil.

När stötdämparna ska bytas på din Renault rekommenderar vi att hämta offerter från flera olika verkstäder. Det kan du enkelt och snabbt göra hos oss på autobutler.se.

Finn 5 fel på fjädringssystemet

Vid en vanlig bilservice kommer verkstaden att kolla om fjädringssystemet inklusive stötdämparna fungerar som de ska. Men brister och slitage uppstår kontinuerligt, därför ska du hålla koll så att bilen inte uppför sig konstigt.

Om du till exempel upplever märkliga rörelser eller ljud när du svänger, bromsar eller accelererar så bör du kontakta en verkstad. Nedanför ger vi dig 5 exempel på när det kan vara fel på bilens fjädringssystem.

  1. Bilen behöver helt plötsligt mer tid för att bromsa
  2. Du upplever en ojämn styrning samtidigt som det känns som bilen “seglar” på vägen varje gång du kör över ett gupp eller andra ojämnheter på vägbanan
  3. Du upplever större glapp i ratten.
  4. Kolla slitningar på alla däcken. Ojämnt slitna däck kan vara ett tecken på dåliga stötdämpare.
  5. Om du ser tecken på oljeutsläpp vid stötdämparna så är något fel.

Gungtestet avslöjar allt

Om du misstänker att det är något fel på din Renaults stötdämparna så kan du prova att göra ett klassiskt “gungtest”.
Tryck på hörnet av bilen vid framskärmen eller kofångaren. När du släpper ska bilen inte gunga mer än en gång utan gå tillbaka till utgångspositionen. Om bilen gungar för många gånger bör du få stötdämparna kontrollerade på en verkstad.

Du kan annars prova att ta bilen ut på en sväng för att se hur bilen reagerar i skarpa kurvor. Känns bilen för ostabil eller vinglig så är det kanske en bra idé att testa fjädringssystemet på verkstaden.

På en verkstad kan man med hjälp av ett fjädringstest snabbt se om stötdämpare, fjädrar och hjulupphängning fungerar som de ska.

Kan jag själva kontrollera stötdämparna på min Renault?

På autobutler.se rekommenderar vi att stötdämpare alltid ska bytas på en professionell verkstad. Det är ofta ett omfattande arbete som innebär vissa risker och därför tycker vi att bilägare inte bör byta stötdämparna själva.

På autobutler.se kan du skapa ett uppdrag och få offerter från verkstäder nära dig som du därefter kan jämföra i lugn och ro.

Få offerter och jämför priser på fjädring

Få offerter »

Fördelar med Autobutler

  • Få offerter från verkstäder nära dig
  • Spara upp till 60%*
  • 3 års garanti på arbete och reservdelar

Vi är alltid redo att hjälpa dig! Kontakta oss på email eller ring 08 34 92 90

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 314 oberoende verkstäder som är redo att hjälpa.