Mekaniker kontrollerar en Honda inför besiktning

Vad ingår i en besiktning av Honda?

23 december 2019, 14:21

Om din Honda är helt ny ska den besiktas första gången senast 36 månader efter den månad då den togs i trafik första gången. Andra gången den ska besiktas är senast 24 månader efter den månad då den första besiktningen utfördes. Därefter senast 14 månader efter den månad då dess föregående besiktning utfördes.

Besiktningsföretagen skickar ut kallelsen till besiktningen vartannat år, och därefter har man som bilägare åtta veckor på sig att låta besikta bilen.

Innan man lämnar in bilen på besiktning kan det vara bra att låta en verkstad gå igenom bilen. Det kallas ofta en besiktningskontroll eller förbesiktning.

Om du letar efter en kvalitetsverkstad som du kan lita på kan du här beställa offerter på besiktningskontroll och förbesiktning

Pris för bilbesiktning och ombesiktning

Om man väljer att lämna in bilen på verkstad för en kontroll före besiktningen är nog de flesta intresserade av vad en sådan kostar.

Därför har Autobutler tagit fram ett genomsnittspris för en besiktningskontroll av Honda. Det uppgivna priset bygger på alla de offerter som verkstäderna har lämnat till Honda-ägare, oavsett modell och årgång.

Spara i genomsnitt*
1.330 kr / 65%

När du via Autobutler använder någon av de verkstäder som är anslutna till verkstadsportalen får du automatiskt tre års garanti på allt utfört arbete samt på reservdelar.

Varför ska bilen på besiktning?

Det övergripande målet med besiktningen vartannat år är generellt att säkerställa att bilarna som kör på svenska vägar uppfyller lagens minimikrav, både när det gäller säkerhet och miljö.

Därför kontrollerar besiktningsteknikerna de körsäkerhetsmässiga förhållandena samtidigt som de miljömässiga förhållandena också hamnar under luppen.

Om du väljer att lämna in bilen på besiktning utan föregående besiktningskontroll kan du med fördel själv kontrollera nedanstående fem punkter, som garanterat är något av det som teknikerna tittar efter.

  • Kontrollera alla bilens lampor lyser, däribland även registreringsskyltljuset
  • Kontrollera att däckmönstret är minst 1,6 mm djupt
  • Kontrollera vindrutan efter stenskott och sprickor
  • Kontrollera att inga varningslampor på instrumentpanelen tänds under körning
  • Kontrollera att registreringsskyltarna är fastsatta i enlighet med reglerna

Under besiktningen kontrollerar teknikerna en lång rad punkter. De viktigaste är listade här nedan.

Chassinumret måste vara läsbart.

Bilens strålkastare kontrolleras. Man ska se till att alla lampor lyser korrekt och samtidigt se till att strålkastarglasen inte är defekta. Dessutom får reflektorerna inte vara missfärgade. Teknikerna kontrollerar även strålkastarnas inställning.

Bilens rutor ska vara intakta. Särskilt vindrutan får inte ha synliga stenskott och sprickor. I synfältet där vindrutetorkaren rör sig, får det inte finnas klistermärken applicerade.

Dragkrok – eventuell dragkrok kontrolleras för korrekt installation. Om bilen har en löstagbar dragkrok måste denna tas med till besiktningen.

Motorrummet – batteriet får inte sitta löst. Om det f´aller ur kan det skapa kortslutningar och i värsta fall antända bensinångor. Av miljöskäl kontrolleras även att det inte finns synliga tecken på oljespill i motorrummet.

Bromsarna – besiktningsteknikerna gör en bromstest för att kontrollera att bilen inte bromsar skevt, och för att se om bromskraften är densamma på alla hjulen.

Underredet – ses över och bilens styrning kontrolleras så att den fungerar som den ska. Samtidigt kontrolleras bilens bärande delar, som bärarmar, framaxelbalk, fjäderskålar och stötdämpare så att det inte finns synliga tecken på rostangrepp.

Däcken – bilens däck får inte vara gamla, slitna och sköra. Dessutom måste däckens mönsterdjup vara minst 1,6 mm på sommardäck och minst 3 mm för vinterdäck för att de ska vara lagliga att köra med.

Miljökontroller – gränsvärdena för avgaser mäts. Om gränsvärdena för skadliga ämnen är för höga måste motorns förbränning justeras.

Provkörning – besiktningen avslutas med en provkörning av bilen.

På besiktningsstationen kollas även om det ligger en varningstriangel i bilen.

Godkänd efter besiktning. Besiktningen avslutas med överlämnandet av ett besiktningsprotokoll. Här framgår om bilen är godkänd, underkänd – ingen ombesiktning krävs eller underkänd med krav på ombesiktning. Om bilen får resultatet ”Underkänd – ingen ombesiktning krävs” behöver den inte ombesiktas. Felen som anges i besiktningsprotokollet måste dock åtgärdas. Om besiktningsstationen har noterat ”Underkänd med krav på ombesiktning” måste bilen in på verkstad och därefter slutgodkännas inom 33 dagar.

Få offerter och jämför priser på efterkontroll

Få offerter »

Fördelar med Autobutler

  • Få offerter från verkstäder nära dig
  • Spara upp till 60%*
  • 3 års garanti på arbete och reservdelar

Vi är alltid redo att hjälpa dig! Kontakta oss på email eller ring 08 34 92 90

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 314 oberoende verkstäder som är redo att hjälpa.