Vanliga frågor - Autobutler.se

Om Autobutler.se

Vanliga frågor

Vanliga frågor – Bilägare

För att underlätta för dig som är ny på autobutler.se har vi samlat några av de vanligaste frågorna.

Vad är autobutler.se?
Autobutler är en onlinetjänst där bilägare kan få tre gratis offerter på reparation eller service från verkstäder inom 2,5-5 mils radie från bostaden. Autobutler.se är din onlineförbindelse till verkstaden. Autobutler.se samarbetar med över 450 verkstäder som alla lever upp till MRF:s reparationsavtal. Ja tack, jag vill gärna få 3 gratis offerter

Hur skapar jag ett jobb som ska utföras på min bil?
Följ vägledningen som visas när du klickat på Få 3 gratis offerter. Det är lätt och det går snabbt.

Jag har inte Facebook, kan jag logga in ändå?
Du kan skapa en profil även om du inte har en facebookprofil. Under Facebook fältet är det två rader där du kan skriva in användarnamn och lösenord.

Är det gratis att använda autobutler.se?
Ja, autobutler.se är en gratis tjänst. Vi hjälper dig som bilägare att hitta fördelaktiga offerter på reparation och service och därmed spara pengar på verkstadsräkningen.

Kan jag lita på verkstaden?
Autobutler.se samarbetar med både Kontrollerad Bilverkstad (KVB) och Motorbranschens Riksförbund (MRF) och det gör vi för att du som bilägare ska känna dig säker och få en trygg verkstadsupplevelse. Samtliga verkstäder som autobutler samarbetar med arbetar efter KBV och MRF riktlinjer och följer MRF reparationsvillkor.

Binder jag mig till offerten om jag väljer en?
Nej det gör du inte. Offerterna är gratis och helt utan förpliktelser, men du får gärna kontakta supporten såväl som verkstaden och informera om avbokningen.

Ska jag skapa en profil innan jag kan få offerter?
Ja, du ska skapa en användarprofil och fylla i information om bilen.

Varför måste jag fylla i bilens registreringsnummer?
Vi behöver registreringsnumret för att mekanikerna ska kunna hitta rätt reservdelar till just din bil och därmed ge dig ett korrekt pris.

Hur lång tid tar det att få offerterna?
Det beror på vart du bor och vilken säsong på året vi befinner oss i. Vårt mål är att du ska få offerterna inom 3-4 dagar. Behöver du snabbare hjälp är du välkommen att kontakta autobutler.se på tel. 08- 34 92 90.

Vad händer när jag accepterat en offert?
När du accepterat en offert får du information om verkstaden varefter du kontaktar dem och bokar en tid. Om du inte kontaktar verkstaden kommer de att höra av sig till dig.

Varför har jag inte några offerter?
Allt arbete bakom en offert är manuellt. Verkstäderna letar reservdelar, räknar priser och skickar därefter offerten till dig. Ibland tar det några dagar innan verkstäderna svarar. Har det gått 4-5 dagar får du gärna kontakta vår support på tel. 08- 34 92 90.

Vad är ett brådskande uppdrag?
Ett brådskande uppdrag är ett uppdrag som ska utföras inom 1-3 dagar.

Vad gör jag om jag inte vet vad felet är?
Välj kategorin ”andra uppdrag” och beskriv problemet så gott du kan. Förklara om bilen vibrerar, hackar eller låter konstigt.

Jag har fått ett mail men kan inte logga in.
Börja med att kika efter vilken e-postadress mailet är skickat till. Ibland är användarprofilen skapad från en gammal e-postadress eller arbetsmailen och vidarebefordrat till din nya adress. Kom ihåg att använda rätt e-postadress när du loggar in.

Kan jag ändra mitt uppdrag?
Om du har mottagit offerter kan du inte ändra på uppdraget, bara om autobutler.se först raderar offerterna. Vill du ändra på uppdraget, maila till [email protected] och beskriv vad som ska ändras.

Jag kan inte komma ihåg mitt användarnamn och lösenord.
Du kan få ett nytt lösenord via e-mail. Om du fortfarande inte kan logga in är du välkommen att kontakta oss på [email protected]

Jag vill använda mig av prisgarantin.
Om du vill att vi ska hämta in en offert i förbindelse med prisgarantin behöver vi en specificerad, skriftlig offert. Här kan du läsa mer om villkoren för prisgaranti.

Jag är inte nöjd med verkstadens utförda arbete
Har du haft otur och menar att verkstaden inte utfört arbetet som avtalats skall du lösa problemet direkt med verkstaden. Hjälper det inte skall du kontakta ARN – Allmänna Reklamationsnämnden. Autobutler förmedlar kontakten mellan bilägare och verkstad men kan tyvärr inte avgöra tvister mellan en bilägare och en verkstad angående utfört arbete.

Vanliga frågor – Verkstäder

För att underlätta för dig som verkstad har vi samlat några av de vanligaste frågorna.

Jag kommer inte ihåg användarnamn och lösenord till min profil.
Du kan få ett nytt lösenord via e-mail. Om du fortfarande inte kan logga in är du välkommen att kontakta oss på [email protected]

Vad gör jag om kunden inte kommer i tid?
Vill du låta kunden använda sig av offerten igen ska du kontakta kunden och boka om tiden. Kan du inte, efter upprepade försök, komma i kontakt med kunden kan du annullera uppdraget genom att slänga det i papperskorgen. Vår support hjälper dig gärna att komma i kontakt med kunden. KOM IHÅG att ändra datumet på kunden i systemet.”

Jag förstår inte fakturan som jag fått från Autobutler
En faktura kan bestå av flera delar t.ex. avgift, abonnemang och specialavtal. Kontakta oss gärna om du behöver hjälp med att få fakturan förklarad.

Varför vinner vi inte uppdrag?
Det kan finnas flera orsaker till varför ni inte vinner uppdrag. Det kan bero på offertens kvalité, priset, avståndet och kundernas betygsättning på verkstäderna. Det är viktigt för oss att du får så mycket som möjligt ut av vårt samarbete och därför vill vi gärna hjälpa dig! Maila till [email protected] och skriv kontaktperson, telefonnummer och när ni har tid att bli kontaktade så ringer vi dig.

Hur fungerar det under semesterperioderna?
Autobutler.se är en internetportal som har öppet 365 dagar om året. Därför är det viktigt att du regelbundet följer med vad som händer på din profil varje vecka. Har verkstaden t.ex. tre veckors semesterstängt under sommaren är det viktigt att fortsätta logga in i systemet minst en gång i veckan. Kunderna kan ju fortfarande acceptera din offert. Alternativt kan du avtala med någon annan på verkstaden som kan logga in för att lägga och acceptera bud. Behöver du hjälp är du välkommen att kontakta vår support på tel. 08- 34 92 90.

Vad krävs av oss som verkstad för att vara med i Autobutler?
Autobutler.se samarbetar med både Kontrollerad Bilverkstad (KVB) och Motorbranschens Riksförbund (MRF). Samtliga verkstäder som autobutler samarbetar med arbetar efter KBV och MRF riktlinjer och följer MRF reparationsvillkor. En av nedanstående punkter krävs av en verkstad för att samarbeta med autobutler:
1. medlemskap i en verkstadskedja
2. att verkstaden är auktoriserad
3. medlemskap i MRF
4. medlemskap i KBV

Vad kostar Autobutler?
På autobutler.se har vi många olika lösningar och det är det viktigt för oss att varje verkstad får den lösning som passar just dem. Skicka gärna ett mail med kontaktuppgifter och passande datum och tid så ringer vi upp dig.


Registrera ett uppdrag redan idag. Starta här