Ska din Mazda på verkstad?

Jämför offerter på reparation och service till din Mazda

4.6 (844)
  • Få offerter från 315
  • Spara upp till 60%*
  • Boka tid online och få 3 års garanti
Få offerter
Därför bör du använda autobutler.se när din Mazda ska på verkstad
Mazda
  • Du sparar upp till 60%* när du servar eller reparerar din Mazda genom Autobutler.
  • Jämför offerter från bilverkstäder nära dig
  • Alla verkstäder följer MRF:s reparationsvillkor.
  • Vi ger dig extra säkerhet med 3 års garanti på arbete och delar.
  • Du slipper väntetider och kan tryggt boka tid online när det passar dig.
Få offerter

Jämför offerter på Mazda reparation och service

Pris på Mazda service och reparation

De genomsnittliga priserna och besparingarna för de visade bilmärkena baseras på olika modeller och år. Du måste därför skapa ett uppdrag och jämföra offerter för att se ditt faktiska pris och din besparing.
Uppdrag Spara i genomsnitt*
AC 1.215 kr / 54%
Andra uppdrag 1.111 kr / 39%
Avgaser 1.578 kr / 14%
Basservice 2.028 kr / 59%
Batteri 491 kr / 18%
Besiktning och förkontroll 1.611 kr / 80%
Bilservice 1.981 kr / 39%
Bilvård 667 kr / 55%
Bromsar 1.115 kr / 28%
Dragkrok 3.124 kr / 26%
Däck, hjul & hjulbyte 788 kr / 56%
Felsökning 1.240 kr / 71%
Hjulbyte 530 kr / 57%
Hjulinställning 874 kr / 43%
Kamrem & kamkedja 2.935 kr / 33%
Koppling 3.726 kr / 35%
Motor 6.085 kr / 33%
Oljebyte 1.652 kr / 58%
Styrning & underrede 1.369 kr / 43%
Stötdämpare & fjädring 1.271 kr / 27%
Växellåda 1.583 kr / 21%

Jämför offerter på reparation och service till din Mazda

Mest populära service och reparationer

Just nu priser från 199 kr*
4.6 (8 483)
Spara i genomsnitt 55%*

Beställ ett hjulbyte online. Du får bytt hjul, kontroll av däcktrycket och en visuell kontroll av bl.a. bromsarna. Kom ihåg att ta med hjul som ska monteras.

Spara i snitt 756 kr*
4.6 (3 362)
Spara i genomsnitt 55%*

Köp dina däck online inklusive montering och få skarpa priser på populära märken som Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin, Pirelli m.fl.

Spara i snitt 1 958 kr*
4.6 (18 854)
Med stämpel i serviceboken

Beställ en service med stämpel i serviceboken. Du får en komplett genomgång av din bil efter tillverkarens föreskrifter. Verkstaden byter ut alla nödvändiga delar så att bilens garanti skyddas.

Just nu priser från 813 kr*
4.6 (3 141)
Spara i genomsnitt 56%*

Beställ ditt oljebyte online. Du får tömt bilens gamla olja och bilen fylls upp med 4 liter kvalitetsolja. Verkstaden byter även ditt oljefilter och ser till att göra sig av med den gamla oljan.

Omdömen om service och reparationer för Mazda

Fiskebäcks Bil & Service - OKQ8
en dag
helt Ok. Snabb.
Lars L.
Mazda MAZDA 6 (2010)
OKQ8 Bilverkstad - Danderyd
14 dagar
Bra dialog om olika lösningar. Serviceinriktad och väl omhändertagen. Bästa rekommendationer.
Ulf B.
Mazda Mazda CX-30 (2019)
CarMech - AD Bilverkstad
27 dagar
Jättebra service och kundmottagande
Kjell
Mazda MAZDA2 (2018)
Mazda

Mazda grundades i Japan av Jujiro Matsuda år 1920. I början producerade Hiroshima-fabriken enbart korkar men från och med 1928 började de också tillverka maskindelar. Sedan 1939 har Mazda också producerat kraftiga industriella borrmaskiner samt motorcyklar.

Det första motorfordonet som Mazda introducerade år 1931 kallades för Mazda-GO. Namnet Mazda kommer från både själva grundaren Jujiro Matsuda och Ahura Mazda, den högsta gudomen inom zoroastrismen. Sedan 1931 har namnet använts som ett varumärke för Mazdas produkter.

Gradvis övergång till biltillverkning

Som många andra japanska stora tillverkare var Mazda involverad i andra världskrigets vapenproduktion. År 1945 slogs Mazda hårt av bombningen i Hiroshima och under den perioden blev Mazdas fabriker tillgängliga för allmänheten. Fabrikerna användes som militära sjukhus vilket förhindrade möjligheten att påbörja en serieproduktion av den första prototypen av en fyrsitsig bil.

När biltillverkningen drog igång på riktigt igen låg fokus på att framställa kommersiella fordon. I slutet av 1945 tillverkade Mazda därför en speciell lastbil med tre hjul som exporterades till Indien.

1950-talets expansioner med tillverkningen av kommersiella fordon ledde till att Mazda år 1960 utvecklade ’The Pyramid Vision’. Därefter inleddes en ny era för Mazda som innefattade en storskalig produktion. ’Pyramid Vision’ var en plan för hur Mazda skulle öka tillverkningen av bilar och därmed få ut flera modeller för olika kundsegment.

Den första masstillverkade modellen var Mazda R360, en liten coupé för större städer. Utifrån den modellen utvecklade Mazda år 1962 också en sedanmodell, Mazda Carol 360. Samma år släpptes även den kompakta Familia 800.

Med en Bertone-design och ett ’europeiskt’ utseende lyckades Mazda med sin modell Luce från 1965 göra stor succé på den Japanska och amerikanska marknaden, framförallt på marknaden för bilar i mellanklassen.

Framgång genom licensavtal

I början av 1960-talet började japanska och tyska biltillverkare sluta licensavtal, och det blev en stor nyhet när Mazda år 1961 ingick i ett licensavtal med den tyska producenten NSU.

Avtalen innebar bland annat att Mazda kunde använda NSU’s cirkulära kolvmotor eller Wankelmotorn, som den också kallades.

Bara två år senare hade Mazda utvecklat den första cirkulerande kolvmotorn. Den första modellen att lanseras med en sådan motor var Mazda Cosmo Sport 110S från 1967.

Mazdas innovation och uthållighet belönades. Mazda Familia och Mazda Luce-modellerna var båda utrustade med den effektiva cirkulära kolvmotorn och i samband med att dessa två modeller släpptes år 1967, fick flera av Mazdas modeller tillgång till den europeiska marknaden.

Intåg på den tyska marknaden

Innan Mazda öppnade kontor i Tyskland hade den japanska biltillverkaren lyckats etablera sig på den norska marknaden.

Redan efter ett år på den tyska marknaden hade Mazda 616 och coupé RX-3 blivit populära. På 1970-talet satte Mazda nya försäljningsrekord och positionerade sig som en av världens 10 ledande biltillverkare.

Lanseringen av Mazda 323 från 1977 bidrog också till den ökande populariteten på den tyska marknaden. 323-modellen var länge mest sålda importerade bilarna inom klassen för kompakta modeller. Mazda 323 såldes i sex olika versioner fram till 2003. Mazda 323 var inte bara populär på den västtyska marknaden utan även i Östtyskland.

Mazda 626 överträffar alla

Mellanklass- och familjebilen Mazda 626 från 1978 blev ännu en säljsucée. Bilen blev så populär att under flera år räknades som den mest sålda japanska modellen i Tyskland.

Mazda 626 såldes i fem olika versioner fram till år 2012. Försäljningen bidrog till att biltillverkarens försäljningssiffror fördubblades. Modellen såldes efteren en uppdatering också som en Ford Telstar i Asien, Australien och Sydafrika.

Mazda lanserade också den sportiga Mazda RX-7. Bilen hade cirkulär kolvmotorn och var en övergång från världens mest sålda sportbil.

Mazda har sedan 1989 haft stora framgångar med deras Roadster MX-5, en modell som välkomnades både på den europeiska och amerikanska marknaden. Modellen blev så populär att den slutligen blev den mest sålda roadstern på marknaden. Därmed blev modellen också en stilikon för andra biltillverkares cabbade sportbilar.

Men dej mest populära modellen i Tyskland var som sagt Mazda 6 som lanserades i tre olika modeller.

År 2008 lanserade Mazda den nya sportiga Mazda 2 och senare även Mazda 3 MPWS, som tillhörde samma sportiga kategori. Efteråt lanserades Van:en Mazda 5, som producerades ända fram till 2015.

Inom kategorin terrängbilar har Mazda blivit känd för sin CX-5 och fram till 2012 också den något större CX-7. Slutligen har den japanska biltillverkaren lanserat en sjusitsig modell, Mazda CX-9 som på den europeiska marknaden finns i en andra utgåva.

Vinster i motorsport har satt Mazda på kartan

En faktor som bidragit till att Mazda blivit känt över hela världen är deras medverkan i motorsport.

Med Mazda RX-7 vann Mazda IMSA-GTP-mästerskapet åtta gånger i radoch Mazda har även slutat på topplaceringar i den belgiska 24-timmarstävlingen Circuit de Spa-Francorchamps.

Licensavtalet från 1961 innebar fortsatt utveckling av Wankel-motorn och den cirkulära kolvmotorn vilket 30 år senare gynnade Mazda då de år 1991 med en Mazda 787B, blev den första japanska biltillverkaren att vinna 24-timmarsloppet i Le Mans.